Då var det dags för ett nytt år och att ta tag i nya nyårslöften 2018. Hur håller man ett nyårslöfte egentligen? Lägger man upp för ambitiösa mål är det lätt hänt att man tappar motivationen efter en eller två månader för att sedan återgå till gamla vanor. Följ våran guide för att hålla motivationen på topp och faktist hålla ditt nyårslöfte.

Här är våra stabila tips som hjälper dig att hålla dina nyårslöften

  • Planera noggrannt
    • Se till att skriva ner dina löften i lugn och ro istället för att gapa ut dem till din bästa kompis vid tolvslaget på fyllan.
    • Det är även viktigt att löftena ska vara enkla att förstå och inte för stora.
    • Dåligt formulerade löften blir enkla att inte genomföra.
    • Skriv ner stegen för att uppnå dina mål.
  • Förbered
    • Ta bort saker som påminner dig om dina gamla ovanor som tex städa bort askkoppar, ciggpaket och tändstickor/tändare om du tänker sluta röka
    • Se till att du har tillgång till gymkläder om du tänker börja träna och se även till att ditt gymkortet är aktivt
    • Januari är känt som årets fattigaste månad och den kan till och med vara värt att ta ett snabblån för att köpa gymkort som långsiktigt kommer att belöna dig så länge du håller ditt löfte
    • Dela upp för stora mål till mindre delmål så blir de enklare att hantera och genomföra. tex säg inte att du ska gå ner 15 kilo på 3 månader utan lägg upp ett mindre delmål tex 5 kilo som är mycket mer rimligt.
  • Team up!
    • Att genomföra jobbiga svåråtkomliga mål är mycket enklare om man gör det tillsammans med någon
    • Hör runt med vänner eller någon familjemedlem om någon vill köra igång tex en 90 dagars utmaning
    • Ett tips som ofta fungerar är att sätta upp en veckoaktivitet på jobbet. Ni kan till och med höra om det skulle vara avdragsgillt som friskvårdsbidrag
    • Det är otroligt viktigt att ni peppar varandra och ser till att folk inte börjar slarva

Ta hjälp av en personlig tränare

personlig tränare

Det här med motivation är väldigt svårt. Vissa perioder kan man vara sjukt taggad men sen dalar det neråt och till sist sitter man där och käkar chips framför Netflix. Ett av de absolut bästa sätten att komma igång på är att anlita en personlig tränare som hjälper dig med både kostråd och träning. Problemet är bara att det kan vara väldigt dyrt, men som vi nämnde tidigare kan det absolut vara värt ibland att ta ett snabblån för att investera i dig själv.

Vår rekommendation är att bara köra med Personlig tränare 1 dag i veckan under en längre tid och då behöver du inte lägga ner lika mycket pengar. Ett sätt kan kanske vara att börja 2 gånger i veckan första månaden för att andra månaden gå ner till en dag i veckan då det i början kan gå åt en del tid att sätta upp rutiner när det gäller kost och även träningsrutiner som du ska köra privat.

Kolla efter en bra träningsapp

Det finns tusentals träningsappar där ute för både iPhone och Android. Vi kommer att skriva en mer heltäckande guide om dessa i en kommande artikel men med en enkel Googling kan du nog hitta en som fungerar bra. Vi kan dock rekommendera Runkeeper som finns tillgänglig till både Apple och Android enheter.

Vi hoppas dessa tips har gett dig lite underlag för att lyckosamt träningsår 2018 och kommer att publicera fler matnyttiga tips om både träning och kost inom snar framtid. Lycka till med träningen och kör hårt!