Styrketräning

 

Styrketräning – för en friskare och starkare kropp

 

Styrketräning är en fantastisk träningsform som ger otaliga positiva effekter och leder till ett starkare och friskare liv. Styrketräning förebygger inte bara skador som exempelvis benskörhet men ger även starkare leder, senor, ligament och skelett samt en bättre kroppskontroll som gör det enklare att prestera i andra träningsformer.

Med hjälp av styrketräning kan man även förbättra sin kroppshållning rejält och ge kroppen extra stöd för att förebygga olika typer av skador.

Det finns många fördelar med att träna styrketräning. Du får ökad muskelstyrka, mindre kroppsfett och bättre balans. En annan fördel är att du snabbt kan uppnå goda resultat, vilket i sin tur ger ökad motivation till kontinuerlig träning.

Genom att belasta dina muskler i en mängd olika övningar bygger du upp dem. Det är det som kallas styrketräning. Oftast använder man sig av styrketräningsmaskiner eller av fria vikter. Skivstänger, hantlar, kabelmaskiner och smithmaskiner hör till fria vikter.

Ett misstag som många nybörjare gör är att använda för mycket vikt. Anpassa istället vikten efter din egen förmåga, och du kommer därmed att bygga upp muskler både säkrare och snabbare, utan skador.

 

Bra tips för dig som vill börja styrketräna

 

Ett misstag som många nybörjare gör är att använda för mycket vikt. Anpassa istället vikten efter din egen förmåga, och du kommer därmed att bygga upp muskler både säkrare och snabbare, utan skador.
När man är nybörjare kan det vara bra att börja styrketräna med maskiner, då det är lättare att utföra övningen på rätt sätt. På sikt är det dock bra att gå över till fria vikter.

När man börjar träna är det bra att ha ett program som går igenom hela kroppen och låter den arbeta
ordentligt vid varje träningstillfälle. Tänk på att träna hela kroppen, annars kan det bli obalans i muskulaturen. Programmet bör göras 1-2 gånger per vecka. Och återhämtning är som alltid när det gäller träning, lika viktig för kroppens hälsa. Det ultimata är att få sitt program från en personlig tränare, eller en träningsinstruktör.

Tänk på att värma upp innan du kör igång. På så sätt förbereder du din kropp för aktivitet, och du minskar risken för skador. Det kan vara på konditionscykeln eller på löpbandet. Ungefär 10 minuter är lagom.
Ett träningspass ska inte ta mer än en timme att gå igenom. Glöm inte bort att stretcha efteråt.

Vad händer då i kroppen under styrketräning?

 

Då man överbelastar musklerna med hjälp av motstånd resulterar det i små skador på muskelcellerna som sedan kroppen snabbt reparerar. Då kroppen reparerar dessa ofarliga små skador i muskelcellerna sker samtidigt en tillväxt i muskelmassan vilket leder till större och starkare muskler.

Styrketräning är även ett fenomenalt sätt att gå ner i vikt. Viktminskningen påverkas utomordentligt då man kombinerar konditionsträning med styrketräning. Eftersom muskelmassa förbrukar mer energi än kroppsfett så resulterar styrketräning till ökad fettförbränning även under vila.

Med hjälp av styrketräning kan man också öka i vikt utan att öka kroppens fettprocent. Styrketräning kan utövas på många olika sätt och med olika redskap som exempelvis fria vikter, träningsmaskiner på gymmet, med egen kroppsvikt eller gruppträning, som exempelvis Body Pump.

Exempel video på Styrketräning

Vad bör man tänka på innan man börjar styrketränar?

 

Uppvärmning är viktig för att minimera skaderisken då man styrketränar. Värm upp och förbered musklerna med en kort konditionsträning form, exempelvis löpning, och fortsätt sedan med ett set styrketräningsövningar med lägre vikt och fler repetitioner utan paus.

Teknik är bland det viktigaste då man styrketränar. Med rätt teknik undviker man skador samt får önskade resultat. Några viktiga tips är att tänka på hållningen, använda sig av bra andningsteknik samt att inte stressa. Det kan vara bra att ha med sig en person med god kunskap och erfarenhet de första gångerna för att lära sig bra basövningar för alla muskelgrupper och få in rätt teknik.

De flesta gymmen har duktiga personliga tränare man kan anlita för få hjälp med att komma igång med styrketräningen. För att uppnå starkare, mer uthålliga samt större muskler är det viktigt att styrketräna regelbundet och att inte vara rädd för att långsamt addera mer vikter med några veckors intervaller. Beroende på målsättning, prova nya program och övningar, lägg till vikter eller gör färre eller fler repetitioner.