Qigong

 

I dagens stressade samhälle kan det vara svårt att få vardagen att gå ihop. Mitt i alla måsten glömmer man ofta bort att prioritera även träning och välmående, trots att vi alla vet hur viktigt detta är för att kroppen ska hållas stark och frisk och för att vi ska få mer mental energi.

Dessutom finns det så många träningsformer att det nästan är omöjligt att veta vilken som passar bäst. För den som söker något unikt som kombinerar både fysisk och mental träning så är Qigong ett utmärkt alternativ.

Traditionell träningsform

 

Även om många i vår del av världen aldrig ens har hört talas om Qigong så är det en gammal och beprövad träningsform i Asien. Den utvecklades i Kina för tusentals år sedan som del av kinesernas hälsovård.

Först på 1900-talet började qigongen spridas även till Europa och andra delar av världen. Kanske tog det så lång tid för resten av världen att upptäcka kinesernas unika träningskoncept just för att vi idag verkligen behöver det, då vi lever liv fulla av stress och måsten.

Exempel video på Qigong

 

Utförande

 

Grundprincipen för qigongens utförande är att man gör mycket precisa rörelser mycket långsamt. Med ett utgångsläge där man har lätt böjda knän och avslappnat hängande armar så stretchar, lyfter, böjer och vrider man sedan kroppens olika delar i mycket långsam takt, mjukt och följsamt.

Detta är en utmaning för balanssinnet, för ofta när vi exempelvis lyfter ett ben eller lutar oss bakåt vill vi instinktivt snabbt ta oss tillbaka till att stadigt stå rakt med båda fötterna på jorden. Därför är detta även en mental träningsform.

Musklerna både stretchas och utmanas statiskt medan den mentala biten handlar om att inte skynda på rörelserna och bita ihop då armar och ben börjar ömma av mjölksyra.

Fördelar med Qigong

 

Så vad gör då Qigong till en så bra träningsform? Först och främst så tränar du hela kroppen samtidigt. De långsamma och exakta rörelserna, som ska flyta in i varandra utan pauser emellan, involverar hela kroppen från lilltån till lillfingret.

På så sätt får du en lågintensiv och konstant påfrestning på hela kroppen och efter ett pass känns kroppen skönt uppmjukad och avslappnad. Dessutom upplever många att hjärnan får en paus från all jäkt då man hela tiden fokuserar endast på utförande av rörelserna. Dessutom så kan denna träningsform kan utövas överallt, med fördel ute i naturen för extra avslappnande stämning.