Pilates

 

Muskelkontroll med Pilates

Pilates utvecklades av Josef Pilates och var ursprungligen tänkt som en rehabiliteringsmetod. Metoden användes av sårade soldater efter Första Världskriget med goda resultat och idag är detta en träningsform som folk från hela världen drar nytta av. Det här är en form av träning där man försöker få full harmoni mellan sinne och kropp.

Tanken är att man ska lära sig ta kontroll över sina muskler och rörelser. Detta åstadkommer man genom viktiga andningsövningar och kontrollerade rörelser där man verkligen känner hur kroppen fungerar och reagerar.

Ta kontrollen över din kropp

Om man råkar ut för en olycka eller har problem med rygg och nacke så måste man finna hälsosamma sätt att hantera detta. Fördelen med Pilates är att man samtidigt som man stärker sin kropp även ökar på blodcirkulationen och tar kontrollen över muskler. Detta gör att man kan bygga upp ett verkligt stöd och därmed hantera problem som man har med olika kroppsdelar.

Träningen är mild och strukturen gör att man långsamt men säkert får bättre känsla för sin kropp. Man kan även se den här typen av träning som förebyggande för den som kanske sitter mycket på jobbet eller står i ställningar där man riskerar framtida problem med ben, rygg, och nacke.

Flexibilitet och toning

Något som man får naturligt med Pilatesen är smidighet och toning. Därför är det många som väljer denna form av träning som ett komplement till annan sport. När kroppen blir mjukare så mår man bra och toning är viktigt för den som vill bränna fett och se snygg ut. Mentalt sett så får man stor avkoppling av Pilatesövningar. Man kan släppa vardagen och fokusera helt på träningen som inte är svår eller obehaglig på något sätt.

Träning som passar alla

Det är få träningsformer som passar alla. Med Pilates så har man dock träning som alla kan behöva och som alla klarar av. Det är viktigt att du väljer en instruktör som är duktig och lyhörd. Pilatesen kan nämligen utformas lite olika beroende på de behov som finns. Ta därför reda på om de Pilateslektioner som du funderar på att ta ger dig den träning som du är ute efter. Ta en testlektion och se till att ställa många frågor till instruktören som handlar specifikt om din egen situation.

Exempel video på Pilates