Löpning

 

Löpning är sporten för alla!

Har du funderat på att börja springa? Det verkar så bra att kunna syssla med löpning eftersom detta är en form av träning som man kan pyssla med utomhus såväl som inomhus. Dessutom så är det väl känt att löpningen är mycket effektiv för den som vill gå ner i vikt. Kruxet är bara att komma igång och så måste man tänka på att ha rätt utrustning och att springa på rätt sätt för att det hela ska förbli positivt och hälsosamt.

Så kommer du igång

För att komma igång med träning så måste man först och främst besluta sig. Om du vet att du inte kommer att ha disciplin för att ge dig ut några dagar i veckan så kan det vara smart att springa inomhus på ett löpband. Med ett gymkort och folk som väntar på dig så blir löpningen av.

Den som tycker att det är bäst att springa på slingan i skogen kan boka med en kompis som också vill förbättra hälsa och kondition. Som regel så är det lättare att komma igång när man har en träningspartner som väntar på en. Det finns även de som klarar av sin löpning själva med bra musik och en stenhård vilja. Du kanske bara behöver testa några gånger för att inse att det faktiskt inte är så svårt som du trodde.

 

Exempel video på Löpningsteknik

Håll rätt tempo

För att du ska orka springa längre sträckor så måste du finna rätt tempo. Det här är en viktig form av konditionsträning som kan stärka ditt hjärta och dina lungor men du bör inte hamna i ett läge med mjölksyra i benen efter 5 minuter. Börja hellre långsamt än snabbt. Om du kan löpa tillsammans med en kompis så kan ni enkelt kolla läget genom att prata då och då.

Så länge som det går att ha ett aningen flåsigt men ändå normalt samtal så ligger man i ett bra tempo. Försök komma in i en lunk som känns enkel och skön att hålla. Springer man själv så kan bra musik med rätt tempo vara det som gör att man håller rätt steg så att man orkar minst 20 minuter.

Utrustning

För att springa så ska man först och främst ha bra skor. Om du börjar med löpning i fel typ av skor så riskerar du problem med fötter och ben. Tänk även på hur du klär dig. Även om det är kallt utomhus så kan man inte klä sig alltför varmt då man snart får upp ångan och börjar svettas.