Kundaliniyoga

 

Kundaliniyoga är en mycket gammal form av yoga som förenar fysisk träning med mental, och dessutom lägger mycket fokus på lugn och avslappning. Detta gör den till en mycket lämplig träningsform för alla som lever hektiska liv med mycket arbete och konstant stress.

Nästan alla av oss kan nog medge att kroppen är den som får ta stryk när veckoschemat är fullt av måsten. Så har du ont om tid men ändå vill satsa på en sund kropp och själ så kan denna variant av yoga vara något för dig.

Andas rätt

En av de saker man sätter fokus på i Kundaliniyoga är andningen. Detta beror på att hur vi andas och syresätter blodet påverkar kroppens kapacitet och även vår energi. Många kanske tänker att andning knappast är något man behöver lära sig, men faktum är att den vanliga andningen kan vara otillräcklig under ett yogapass.

Istället lär man sig här att utföra rörelser under in- och utandning genom näsan. Man jobbar både med korta, snabba, andetag och djupare långsamma. Detta skapar en rytm i rörelserna och hjälper till att uppnå ett tillstånd av lugn.

Rörelser

När du först börjar träna Kundaliniyoga kommer du att svettas en hel del. Detta beror på att man utmanar kroppens flexibilitet och styrka genom att stå i positioner som sätter oss ur balans. Ett exempel på en sådan rörelse är kamelposen, där du står på knä och böjer hela överkroppen bakåt och håller fast fötterna med händerna.

Det låter kanske inte så svårt, men efter några minuter svider det rejält av mjölksyran och hemligheten bakom att stanna i positioner som denna utan att tycka att det är jobbigt är att hela tiden andas korrekt.

Fördelar

Då du har tränat ett tag kommer du att märka att du utan större ansträngning kan stanna i även fysiskt tuffa och avancerade positioner länge, och samtidigt känna dig avslappnad. Detta är målet med Kundaliniyoga, för när du väl känner så har både dina muskler stärkts ordentligt och du har uppnått god kontroll över din andning.

Dessutom har du också utvecklats mentalt på vägen, då det kräver en stor portion tålamod och mental styrka för att vänja kroppen vid de ovan rörelserna. Det sammantagna resultatet är en stark kropp och ett harmoniskt humör, som gör dig bättre rustad för vardagens alla påfrestningar.

Exempel video på Kundaliniyoga