Konditionsträning

 

Vi lever i en värld där vi sitter stilla allt mer. Framför datorn eller teven, eller på jobbet. Hälsoproblem som fetma eller hjärtproblem kan förebyggas med hjälp av konditionsträning. Syreupptagningen, blodcirkulationen, spänsten och lungkapaciteten blir också bättre.

Med kondition syftar man till kroppens förmåga att uthållighet submaximalt.Det är ett mått på hur väl man kan ta vara på det syre man andas in.

Konditionsträningen hjälper dig att tackla vardagen, med allt vad den innebär. Stressen på jobbet, hämtningar, lämningar på dagis och skola och andra fritidsaktiviteter. Den hjälper dig att bli en piggare och gladare partner, förälder och vän. En pigg och glad kropp ger en pigg och glad människa. Vi behöver alla en god grundkondition.

Konditionsträning leder till ökad koncentration, koordination, och kondition. Den ökar också hållfastheten i skelett, brosk, ledband och leder, ökar energiomsättningen och minskar mängden av stresshormoner.

När kroppen utsätts för konditionsträning sker en rad förändringar. En av de viktigaste förändringarna är ökningen av hjärtats pumpförmåga. Kroppens blodcirkulation blir mer effektiv utan att påfresta hjärtat.

När träningsgraden ökar sjunker vilopulsen. Även i musklerna sker förändringar. Slaggprodukter försvinner lättare, och det blir lättare för syre och näringsämnen att ta sig in i musklerna.

Försök att få in träningen på ett naturligt sätt i vardagen. Ta cykeln till jobbet om du har möjlighet. Ta en rask promenad till affären, ta trapporna istället för hissen.

 

 

Exempel video på konditionsträning

Höj pulsen med många olika träningsformer

 

Konditionsövningar kan utövas på många olika sätt. Bland annat genom löpning, aerobics, stavgång, kampsport, fotboll, simning, spinning och många fler. Grundregeln för konditionsträning är helt enkelt att öka på pulsen för att uppnå en allt bättre form och uthållighet.

Det är viktigt att inte glömma bort att vila. Det behövs för att kroppen ska få chansen att repareras, annars förslits den och träningsresultaten försämras.

Överansträng dig inte om du är nybörjare. När du lär dig att känna av hur mycket din kropp klarar träningsmässigt kan du öka din träning steg för steg.