Crossfit

 

Crossfit ger uthållighet och styrka

 

Välta traktordäck och hiva blytunga kettlebells upp och ner – låter det spännande? Detta kan mycket väl vara delar av ett träningspass i Crossfit men man måste inte ha tillgång till gigantiska däck och en solig gata att rulla dem på för att komma igång med denna träningsform.

Det hela går ut på att man kombinerar många olika träningsmoment för att öka sin styrka och uthållighet. Det betyder alltså att man kan syssla med Crossfiten på ett vanligt gym, hemma eller ute på ett fält. Har man bara rätt verktyg och goda instruktioner så kan träningen utföras på rätt sätt med goda resultat.

Så ser programmet ut

 

Crossfit-träning går ut på att man kombinerar styrka och konditionsträning i ett samlat program. Man rör sig mellan olika moment och ofta så kör man med klockning för att kunna se hur man utvecklas och förbättras.

Det hela beror ju lite på det rörelsemoment man övar på och det är klart att man aldrig jäktar fram då det handlar om tyngdlyftning och annat som måste utföras på ett precist och fokuserat vis.

Man kan säga att Crossfit påminner en aning om cirkelträning på så vis att man har kombinerat många viktiga övningar som tillsammans ger fina resultat.

Du kommer att få ett visst antal övningar som du ska ta dig igenom, och detta kan göras varv på varv så många gånger som du klarar av på den nivå som du befinner dig på just nu.

 

Crossfit – En Träningsform för alla

 

Det som är så fint med crossfit är att den passar för de allra flesta. Det spelar ingen roll om du har tränat hela ditt liv eller om du just bestämt dig för att fira 60 med ett gymkort. Med Crossfit så kommer du i form och stärker din kropp utefter dina egna förutsättningar. Din kroppsvikt är ofta det enda motstånd du jobbar med och då du ska lyfta vikter så kommer dessa aldrig att vara tyngre än vad som är hälsosamt för dig.

Se till att få hjälp av en kunnig coach som kan sätta ihop ett program som är väl anpassat till dina behov. Konditionsdelarna är också viktiga och de kan utföras med olika redskap som cykel, löpband, roddmaskin och aerobicsträning. Om du vill utföra träningen hemma så ska du se till att ha viktiga redskap som medicinboll, hantlar och träningsmatta. Bildäck kan man alltid investera i, men det går också riktigt bra utan!

Exempel video på Crossfit