Coreträning

 

Coreträning för mage och rygg

Svag rygg och plufsig mage? Med coreträning så kommer du åt dessa områden på ett mycket effektivt sätt. Det här är alls ingen explosiv form av träning utan snarare en långsamt och eftertänksam träningsmetod som ger fantastiska resultat.

I början så kan det kännas ganska jobbigt då man ger sig på muskelgrupper som inte har tränats på länge om någonsin, men om man bara får rätt typ av coaching och jobbar på rätt sätt så når man ganska snart en nivå som gör att hela kroppen får ett stort stöd av att rygg och mage har stärkts på ett så positivt sätt.

Vem bör satsa på coreträningen?

Coreträningen är till för alla. Om du är atlet och tränar löpning, cykling, simning eller annan form av sport så behöver du garanterat stärka rygg och mage. Istället för att chansa på övningar som du tror fungerar så får du med coreträning precisa rörelser som kommer att stärka din balans och även förebygga skador.

Den som tränar på egen hand på gym kan också lära sig mer om coreträningen för att lägga in den som en del av träningsprogrammet. Det fina med den här typen av träning är att den går att utföra var som helst, så du kan sätta igång med den hemma, ute på gräset eller i den träningslokal där du normalt tränar.

Fördelar

Bland alla fördelar som man kan se med coreträningen så kan det att den är skadeförebyggande ses som den största. Den som redan lider av ryggproblem med smärtor i nedre delen av ryggen kan bli smärtfri tack vare att mage och rygg stärks. Dessutom så ökar man kroppens balans då dess centrum förstärks. Du får bättre hållning och du kan också öka din fettförbränning.

 

Exempel video på Coreträning

Viktigt att träna rätt

 

Det man ska komma ihåg med coreträning är att man måste jobba på rätt sätt. Vi talar om övningar som förvisso inte kräver stora rörelsemoment men som ändå känns ordentligt.

När man till exempel ska utföra plankan så måste man stå rätt med armbågar och ha ryggen i rätt svankläge. Därför så bör man lära sig coreträningen tillsammans med en coach som kan korrigera positionerna så att man sedan kan utföra dem på rätt sätt.