Cirkelträning

 

Kom i form med cirkelträning

Idag så är avancerade träningsformer tillgängliga på ett alldeles unikt sätt. Då folk är specialister på träningsmetoder som man knappt kan uttala namnet på så kan cirkelträning tyckas enkelt.

Cirkelträningen är också enkel och det är det som gör den så lättillgänglig och effektiv. Det här är träning som amatörer och proffs kan dra stor nytta av och man måste inte ha tillgång till ett gym för att komma igång med den.

Så går det till

För att cirkelträna så måste du först och främst komma fram till vilka muskelgrupper du vill träna. Tanken med cirkelträning är nämligen att man får en komplett workout genom att kombinera många olika moment. Man kan till exempel jobba med hantlar, göra rygglyft, träna vadmuskler och konditionsträna som en del av ett cirkelträningspass.

Genom att gå från övning till övning och sedan upprepa så går man igenom kroppen på ett effektivt och roligt sätt. Det här kan man göra hemma, på gymmet, i en gymnastiksal eller utomhus om vädret tillåter. Det är kul att cirkelträna i grupp, men det går alldeles utmärkt att gå igenom ett cirkelträningsprogram själv.

Bränna fett

Om målet är att bränna fett så måste man tänka på att inkludera konditionsträning i cirkelträningen. Det finns lite olika teorier om hur man bäst bränner fett och en del menar att det räcker med några minuters intensiv träning som varvas med vanlig styrketräning medan andra säger att man måste värma upp under minst en halvtimmes tid för att nå nivåer då man verkligen förbränner fett.

Det här är något som man får ta ställning till och eventuellt diskutera med en rådgivare som kan se mer till den personliga fysiken för att avgöra hur cirkelträningen ska läggas upp för att bränna mest möjliga fett. Nu ska man dock komma ihåg att alla träningspass bör starta med någon form av uppvärmning så att kroppen är redo för viktlyft och annat som kommer att ingå i träningspasset.

Musiken är viktig!

Glöm inte bort musiken. Det kan bli riktigt trist med cirkelträning om man inte har bra musik att träna till. Musiken kan man använda för att hålla koll på tiden genom att arrangera den så att man får en paus då det blir dags att flytta vidare till nästa moment. Det här är särskilt effektivt då man jobbar i grupp där man flyttar sig från träningsmoment till träningsmoment i tur och ordning.

Exempel video på Cirkelträning