Cabelcross

 

Den som vill komma åt musklerna runt bröstet, den övre delen av ryggen och även armar bör se närmre på träningsmetoder som är särskilt utvecklade för detta område. Med träning med Cabelcross så kan man få exakta resultat utifrån de egna behoven.

Det här är en spännande form av träning som precis som namnet antyder går ut på att man krossar två kablar på olika sätt. Faktum är att cabelkrossträning även kan gå ut på moment där man alls inte lägger de kablar man använder i kors, men man använder alltid två kablar som man drar i med armarna.

Cabelcross för muskelknutten

 

Den som bygger muskler har säkert kommit i kontakt med cabelkrossträningen. Detta beror på att träning med Cabelcross är väldigt effektiv då man vill bygga och underhålla muskler. Man kan helt enkelt stå upp och använda kablarnas motstånd för att ge musklerna en utmaning och stimulation.

Beroende på den typ av utrustning man använder så kan man lägga på vikt så att motståndet blir tuffare i enlighet med den muskelkraft som man har. Det är rätt fantastiskt att se hur många olika träningsmoment du kan få till enbart med hjälp av två handtag och två kablar. När du rör dig mot motståndet som de genererar så kan du även ge mage och ben en match som känns.

Toning

 

Nu är det ju inte alla som vill bygga stora muskler och toning är helt klart något som man kan utföra med den här träningsmetoden. Om du mest vill bränna och tona så ska du dock vara medveten om hur du jobbar. Det är nämligen inte utrustningen som kommer att avgöra vad resultatet blir utan hur du använder den.

Har man aldrig tränat toning förr så ska man se till att få gott om hjälp med finjustering av cabelcrossträningen så att den verkligen ger fina resultat.

 

Exempel video på Cabelcross

Unika övningar och moment

 

Det är inte alltid så att man använder sig av de handtag och kablar som finns inbyggda i viktlyftningsstationer. Man kan även utföra träning med Cabelcross med hjälp av vanliga gummiband som man fäster i en ribbstol.

Ett spännande träningsmoment är det som påminner lite om rodd. Man sitter på en rörlig sits och drar sin egen vikt med hjälp av gummibanden.

Det här är en övning som måste göras i rätt läge och som passar riktigt fint för toning, både för kvinnor och för män.