Bodypump

 

Nybörjartips för Bodypump

 

Bodypump är en fantastisk träningsform då man vill träna styrka och kondition samtidigt. Så vad är då Bodypump? Bodypump är en populär klass med instruktör där man använder sig av skivstång och fria vikter.

Klassen är uppbyggd att träna alla större muskelgrupper med många repetitioner i ett rätt så högt tempo. Eftersom tempot är rätt så högt och man gör många repetitioner använder man sig oftast av lättare vikter än om man kör vanlig styrketräning och därför ger klassen även resultat på konditionen.

Bodypump är en klass som man hittar på så gott som alla gym nuförtiden. Klassen är enkel att få grepp om men tänkte dela med mig några tips som kan vara bra att ha till hands inför ditt första Bodypump pass.

1. Kom ihåg att ta med dig rejält med vatten till klassen, det kommer du att behöva. Ta gärna med dig en liten handduk också eftersom man svettas rätt så mycket på denna klass. Om du har träningshandskar så kan även de komma bra till hands men absolut inget måste.

2. Kom i tid till klassen. Bodypump klasserna brukar i allmänhet vara mycket populära så de blir som oftast fullbokade. Du vill helst ha en plats så nära instruktören som möjligt så att du kan höra och se bra för att få in den rätta tekniken.

3. Vilka redskap behöver man plocka fram på Bodypump klassen? Alla Bodypump klasser är oftast liknande men har även vanligen ett nytt schema för varje termin och ibland kan klasserna skilja sig en aning beroende på vilken instruktör som drar klassen.

Men generellt sett så behöver du plocka fram en skivstång, olika viktplattor (ibland flera plattor av samma vikt), hantlar, liggunderlag samt en steppbräda. Dessa plockar du fram innan klassen börjar, och som sagt kan redskapen variera lite men fråga eller kolla vad de andra plockar fram.

4. Instruktörerna brukar i allmänhet vara väldigt duktiga med att informera om teknik och visa de olika momenten grundligt så det brukar inte vara något större problem. Det som kan kännas lite knepigt i början är att veta vilka vikter man skall använda sig av. Vissa instruktörer ger riktlinjer men det kan ändå kännas lite osäkert i början. Eftersom klasserna har rätt så högt tempo och viktbyten går i snabb takt så kan det vara bra att fundera ut lite angående vikt för de olika muskelgrupperna.

Om du är van med att styrketräna med hjälp av fria vikter eller maskiner så skall du tänka på att inte ta lika tunga vikter eftersom repetitionerna är många och man orkar oftast inte med lika tunga vikter som vid vanlig styrketräning på Bodypump passen.

En bra riktlinje som nybörjare är att ta lätta vikter, åtminstone hälften av vikten du använder då du styrketränar, för att sedan justera vikterna an efter att du lärt upp tekniken och känner till schemat för de olika muskelgrupperna i passet.

5. Ha kul och kom ihåg att dricka mycket vatten! Denna klass är fantastiskt kul och det känns underbart i hela kroppen efter ett riktigt bra Bodypump pass! Lycka till! ☺

Exempel video på Bodypump