Aerobics

 

Bättre kondition med aerobics

 

Det är ingen nyhet att folk som inte motionerar lider större risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. Man måste inte vara överviktig för att ligga i riskzonen, och numera så rekommenderas alla att syssla med någon form av motionsträning som stärker hjärta och lungor.

En träningsvariant som passar de allra flesta är Aerobics som är ett samlingsnamn för olika former av träning som alla går ut på att man under en längre tidsperiod får upp pulsen. Till aerobicsövningar hör gång, lätt löpning, simning, och dans. Nu tänker de flesta nog mest på den typ av dans och motionsklasser som kan ges på gym då de hör detta uttryck eftersom det var dessa träningspass som gjorde denna träningsvariant känd i Sverige.

 

En allsidig träningsform

 

Ett aerobicspass är mycket allsidigt. Man rör sig i ett behagligt tempo under minst 20 minuters tid och tanken är att det inte ska vara för svårt att utföra de rörelsemoment som ingår. Om man till exempel går snabbt, dansar eller simmar så räknas detta som aerobicsövningar så länge som pulsen inte stiger alltför mycket.

Med Aerobics så kommer hjärtat att pumpa hårdare och föra ut mer syre i kroppen och det här blir även en slags konditionsträning för lungorna. Resultatet blir att man ökar sin kapacitet och stärker hjärta och lungor. Roligaste formen av aerobicsträning är nog ändå när man går till en aerobicslektion där man dansar och rör sig till musik i enlighet med det som en gruppledare visar.

Det här är en träningsform som gärna används som uppvärmning i många olika sporter samtidigt som den kan ses som en fristående träningsform som passar alla åldrar.

 

Exempel video på Aerobics

 

Träna ihop med andra

 

Om du tycker att det är roligt att träna ihop med andra så är klassiska aerobicsklasser ett utmärkt val. När man tränar i grupp till musik så kan man sporra varandra och stötta då det kanske känns lite tungt. Nu blir det sällan väldigt tungt med Aerobics eftersom man inte ska ta i så att det gör ont. Det kan dock ingå styrketräningsmoment mot slutet av passet och här är det verkligen bra att få hjälp av en erfaren tränare så att man rör sig på rätt sätt.

Särskilt när övningarna inkluderar hantlar och gummiband. Det är också viktigt att tänka på att ha rätt typ av skor på sig när man utför aerobicspass. Det finns skor som är särskilt lämpade för denna träningsform med tanke på att man rör sig på ett golv och har behov av god stötdämpning och stöd för vristerna.